Ogólnopolski projekt, który polega na wdrażaniu edukacji psychodietetycznej do szkół. Prowadzimy warsztaty dla młodzieży w całej Polsce.
Program #ZdrowaSzkoła jest kontynuacją projektu, który rozpoczął się w marcu 2024 roku pod nazwą: „Mindful eats, happy feels. Zaprzyjaźnij się z ciałem i popraw swoją relację z jedzeniem”.
Głównym celem inicjatywy jest wspieranie dzieci i nastolatków w kształtowaniu zdrowych nawyków oraz osiągnięciu równowagi w świadomym odżywianiu. Chodzi o profilaktykę otyłości i zaburzeń odżywiania, które stają się coraz bardziej powszechne wśród młodych ludzi.
Program #ZdrowaSzkoła to warsztaty edukacyjne dla uczniów szkół podstawowych oraz średnich, które są przeprowadzane według naszego autorskiego programu. Celem Fundacji Studio Figura jest dotarcie z edukacją do każdej szkoły w Polsce.
Zdrowe odżywianie
Emocje a jedznie
Budowanie nawyków
Relacja z ciałem
Profilaktyka zaburzeń odżywiania
159 milionów dzieci na świecie cierpi na otyłość. W Polsce problem nadwagi i otyłości dotyczy co trzeciego ośmiolatka. 80% nastolatków z otyłością będzie borykało się z tym problemem również w dorosłym życiu.
Prawie co druga dziewczynka jest niezadowolona ze swojego ciała. Nastolatki stosujące nieprawidłową dietę są siedmiokrotnie bardziej narażone na wystąpienie zaburzeń odżywiania niż te, które odżywiają się prawidłowo.
72% dziewcząt przejawia zachowania typowe dla zaburzeń odżywiania, takie jak: jedzenie w ukryciu, niemożność przerwania jedzenia, doświadczanie wstydu i nienawiści z powodu nadmiernego apetytu oraz przejadania się, a także potrzeba niepohamowanego jedzenia w sytuacji intensywnych przeżyć emocjonalnych.
W szkołach uczą matematyki, muzyki, plastyki, ale nie uczą czegoś, co dotyczy każdego człowieka, czyli odżywiania i dbania o swoje zdrowie psychiczne.
Na podstawie doświadczeń specjalistów, którzy pracują z osobami chorującymi na otyłość czy zmagającymi się z zaburzeniami odżywiania, zauważono, że w pewnym stopniu można byłoby tych problemów uniknąć, gdyby w szkołach uczono takiego przedmiotu jak edukacja żywieniowa połączona z edukacją psychologiczną.
Na podstawie doświadczeń specjalistów, którzy pracują z osobami chorującymi na otyłość czy zaburzenia odżywiania, zauważono, że w pewnym stopniu można byłoby tych problemów uniknąć, gdyby w szkołach uczono takiego przedmiotu jak edukacja żywieniowa połączona z edukacją psychologiczną.
Jak mądrze podejść do odchudzania, gdy pojawiają się nadprogramowe kilogramy? Większość nastolatek nie wie, jaką metodę wybrać, dlatego wybiera to, co jest najpopularniejsze, czyli bardzo szybkie, restrykcyjne diety, które prowadzą do popsucia relacji z jedzeniem i – co gorsza – zaburzeń odżywiania w późniejszym czasie.
Jak w inny sposób niż jedzeniem regulować emocje i radzić sobie z napięciem? Jedzenie jest przecież najpopularniejszą strategią stosowaną przez ludzi do regulowania nieprzyjemnych emocji.
Jak zaakceptować siebie i swoje ciało, gdy współcześnie nastolatkowie większość swojego czasu spędzają w mediach społecznościowych, oglądając nierealistyczne obrazy?
Jedyną drogą do zatrzymania rosnącej fali zachorowań na otyłość i zaburzenia odżywiania jest wprowadzenie zmian w systemie.
Nasza propozycja to wprowadzenie edukacji psychodietetycznej do szkół. Nie przyniesie to rezultatów od razu, ale za kilka lat można będzie zbierać owoce tej pracy.
Inny, lepszy świat, zdrowsze dzieci.