Dlaczego wystartowaliśmy z kampanią
przeciwko hejtowi?
Rok 2022 był rekordowy pod względem prób samobójczych wśród dzieci i młodzieży w Polsce. Jak wynika z
policyjnych danych, życie próbowało odebrać sobie aż 150% więcej młodych osób niż w 2020 roku! Są to
dramatyczne wieści, a my – jako fundacja, która niesie pomoc dzieciom – nie mogliśmy pozostać na nie
obojętni.
Wiemy, że jedną z głównych przyczyn, która popycha dzieci do takich zachowań, jest hejt, którego mogą
doświadczyć w
szkole bądź sieci. Często dotyczy on wyglądu i wagi. Wystartowaliśmy więc z kampanią, której celem jest
przeciwdziałanie mowie nienawiści, hejtowi i przemocy wobec dzieci oraz młodzieży z otyłością.
Jak
działamy?
Naszą kampanię nazwaliśmy #NieZnaszNieHejtuj. Hasztag ten mówi o tym, że przyczyn otyłości jest wiele i
możemy nie znać historii, która stoi za danym przypadkiem. Dlatego tak ważne jest, by powstrzymać się od
pochopnych ocen. Ocen i przykrych komentarzy, które wcale nie motywują do zmniejszenia masy ciała. Wręcz
przeciwnie – tylko pogarszają sprawę.
Chcemy walczyć z hejtem i uświadomić społeczeństwo, do czego może prowadzić komentowanie czyjejś masy
ciała. Dlatego w ramach kampanii przeprowadziliśmy wywiady ze specjalistami w dziedzinie psychologii
oraz dietetyki, a także z osobami, które doświadczyły wykluczenia ze względu na swój wygląd. Dodatkowo
udostępniliśmy szereg artykułów dotyczących hejtu, przemocy psychicznej i otyłości. Częścią kampanii są
też warsztaty edukacyjne dla dzieci i młodzieży. W ostatnim czasie takie zajęcia przeprowadziliśmy w
Szkole Podstawowej nr 4 im. UNICEF w Obornikach.